Siirry pääsisältöön

Final Air


Muun muassa sosiaalisessa mediassa alkaa minua todella pänniä ihmisten tuhoavan kuluttamisen kiihko. Siksi päätin tänään laittaa tänne tämän Voiman vastamainoksen Finnairille. Myös Finnairin ystävämyynti potki minua tämän julkaisussa. 

Olen itsekin elämässäni lentänyt ja kuluttanut aivan liikaa, mutta en vain enää voi, kun tiedän seuraamukset. Yksi pitkä lento vuodessa tuplaa helposti hiilijalanjäljen. Nykyisin masennun ja huolestun kun näen fiksujen ihmisten kritiikitöntä lento-, matka- ja kulutushehkutusta ympäriinsä. 

Viimeiseen asti ihmiset yrittävät perustella omaa etuaan koko maapallon ja sen ihmisten edun vastaisesti. Kuulen monenlaista:

- Emme me vain ole sen tyylisiä ihmisiä.
- Minun on pakko lentää kun lomaa on niin vähän. 
- En minä usko ilmastonmuutokseen. 
- En minä ole valmis menemään niin pitkälle. 

Mikään kuulemastani ei ole kuitenkaan perusteltu tieteellinen argumentti sille, mitä jo tiedetään, joten koen sen vain välttelyn ja itsekkyyden perusteena. 

Tämäkin varmaan vaikutti: 

Secret funding helped build vast network of climate denial thinktanks

Anonymous billionaires donated $120m to more than 100 anti-climate groups working to discredit climate change science 


p.s. Tällä viikolla olen muuten, kylläkin sairaana, kirjoittanut erästä esseetä, mielestäni sen tiedot ovat aika mielenkiintoisia, joten harkitsen sen lataamista ainakin osittain jompaan kumpaan blogiini. Toisaalta mietin myös sitä, että sen tekeminen on ollut suuri työ, enkä tavallaan haluaisi laittaa sitä "ilmaiseksi" jakoon. Ehdotuksia?

Kommentit

  1. Saanko kysyä yhtä asiaa? Kun varmaan tiesit ennen viime syksyistä Kanadan-matkaasi lentämisen ympäristövaikutukset, niin miksi et päättänyt pitää lentämistaukoa ennen tuota matkaa?

    Parin vuoden lentämistaukoja tulee varmaan väkisinkin ainakin pienituloisille ihmisille, joten se ei sinänsä kuulosta kovin radikaalilta valinnalta.

    -A


    VastaaPoista
  2. Hei, lentämisen vaikutuksista olin tiennyt jonkin aikaa, muistaakseni noin muutaman vuoden ajan. Tai sinä aikana tietoni vahvistuivat, kunnes tietoisuuteni tuli siihen pisteeseen, että oli tehtävä joku pidempiaikaisempi päätös. Punnitsin tuota matkaa pitkään, ja päätin ennen matkaa, että sen jälkeen lopetan lentämisen. Olen kyllä tietoinen, että tuon Kanadan matkan ilmastovaikutukset ovat valtavat, ja ihan senkään takia en kertakaikkiaan viitsisi sikailla enempää. Samalla ikään kuin jätin hyvästit entiselle elämäntavalleni, koko ajan huonoa omaatuntoa potien kylläkin. Tietenkin tein matkan täysin itsekkäistä syistä. Yritän pilkkoa asiaa pienempään jaksoihin, jotta siihen tottuisi helpommin, eikä tulisi "lupailtua liikoja". Kyse ei ole tuloista, olisin useasti lentänyt jo kotimaassakin halvemmalla kuin mennyt junalla, junamatkathan maksavat ilman opiskelijakorttia helposti Suomen sisällä useita satoja euroja. Olen myös kieltäytynyt sen jälkeen esimerkiksi minulle ilmaisesta lentomatkasta. Myös ensi kesäksi suunnittelen matkoja, mutta junalla tai laivalla. Ei valintani mielestäni ole radikaali, mutta tämä kysymys yleensä ilmaston tulevaisuuden kannalta olennainen. Haluaisin tuoda sitä tunnetuksi, sitäkin kautta, etten tietenkään itse ole ollut täydellinen, mutta kyllä minua saa miekalla sohaista jos palaan entisenlaiseen lentämiseeni. Aloitetulla lentämättömyydellä koen, että voin liittyä osaksi siihen ilmiöön, jonka katson maapallon tulevaisuuden kannalta hyödylliseksi. Menneisyyden teoillehan ei enää kauheasti mitään voi, tärkeintä on se, miten toimimme nyt. Eli vielä, se, että päätin lentää "vielä yhden matkan", ei minusta ole minulle syy lentää enempää. Niin kauan kuin on tarpeen, kyse on samantyylisestä kestävästä elämäntavasta kuin vaikkapa kasvissyönti.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä lintu?

Tää video on kyllä viime vuoden kesäkuulta. Videon kuvaaja heiluu ihan onnettomasti ja tietenkin puhuu päällekin. Mutta menköön. Kannattaa muuten lukea tähän lintuun liittyvä klassikkokirja.

Naamio

Lähetetty Windows Phonesta