Siirry pääsisältöön

Vegaaninen tammikuu

Vegaanisen tammikuun viimeisiä päiviä vedellään. Juuri äsken tein juomaa, johon tuli mustikoita, kaurahiutaleita, kauramaitoa ja vettä. Olen kyllä pitänyt huolen ravintoaineista, joten tuskinpa mitään hätää on, Välillä on ollut väsymystä ja pientä huimausta ym. Ehkä tämä johtuu vain ravintoaineiden muutoksesta, veikkaisin, että olen vähän laihtunutkin. Ainakin koko ajan pitää olla syömässä!

Vähän on ollut kehossa sellainen dieettifiiliskin, vaikka en dieetteihin uskokaan. Siis vaikka olen kyllä myös herkutellut oikein olan takaa vegaanisilla herkuilla, enkä yrittänyt elää mitenkään erityisen terveellisesti, tai siis ihan normaalisti itselle.

Toki olen ns. töppäillytkin, eli vahingossa laittanut esim. hunajaa teehen pari kertaa ym. Pääpiirteissään olen kuitenkin yrittänyt pysyä vegaanisena, kun kerran tarkoitus oli. Myös kun ostin lääkkeitä, niin ne tuskin on vegaanisia.

Tällä hetkellä on jostain syystä sellainen olo, että vaikka väsyttääkin (se voi kyllä johtua muustakin), niin tuntuu, että keho jotenkin samalla puhdistautuisi esim. kuona-aineista, osaako joku ottaa tähän kantaa? Jotenkin aistin hyviä terveysvaikutuksia.

Koskaan ei myöskään tule erityisen täysi olo. Ja jotenkin tietää ehkä paremmin milloin täytyy syödä, tosin syödä täytyy melkein koko ajan. Yhtenä päivänä kun en jaksanut heti kauppaan ja kaapit sattui olemaan aika tyhjillään, tuli kyllä kauheat energiavajarit.

Mutta mikä oppikokemuskin, ihan hirveästi olen oppinut ns. kantapään kautta sellaisista tuotteista, joita kasvis- ja vegaanisyöjänä ei olisi jaksanut kiireessä selvittää. Toki aikaa siihen on mennyt jonkin verran, joten liian hektinen vaihe voisi olla huono aika kokeilla vegaaniutta.

Monin tavoin olen ollut yllättynyt. Kuitua vegaaniruokavaliossa on paljon, sen huomaa. Otin myös kuitenkin b12-tabletit varmuuden vuoksi. Saas nähdä miten tästä eteenpäin.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä lintu?

Tää video on kyllä viime vuoden kesäkuulta. Videon kuvaaja heiluu ihan onnettomasti ja tietenkin puhuu päällekin. Mutta menköön. Kannattaa muuten lukea tähän lintuun liittyvä klassikkokirja.

Naamio

Lähetetty Windows Phonesta