Siirry pääsisältöön

Airbnb-jakamistalouden kokeilua vuokraajan näkökulmasta viime vuodelta

Joskus viime kesällä päätin ruveta kokeilemaan kämpän vuokrausta airbnb:n kautta. Aluksi vuokrasin koko kämppää kun olin itse poissa, sitten makuuhuonetta ja nyt olen siirtänyt vieraat olohuoneen puolelle.

Viime vuodelta tuloja taisi tulla noin 1350 e tuolta puolelta vuodelta. Tästä maksetaan vielä keväällä pääomatulovero, jos se nyt tosiaan on sama minulle ja Björn Wahlroosille, niin noin 400 e menee veroa. Öh, öh, pitäisikö pääomatuloveroa ehkä tehdä enemmän progressiiviseksi?

Airbnb on rutinoitunut kokeilujen myötä, ja  pidän sitä ihan hyvänä sivutulojen lähteenä tai yhtenä tulojen lähteenä.

Itse olen kiinnostunut yrittäjyydestä, ja tämä on juuri hyvä mittakaava sen harjoitteluun. Työhön kuuluu ilmoituksen laatiminen, yhteydenpito ennen ja joskus jälkeenkin vieraan kanssa, siivous ja laittaminen ja jos tarjoaa aamupalaa, niin sen laittaminen.

Itse olen tavallaan aika sotkuinen, levittelen vaatteita ympäriinsä, joten kätevää kun tulee samalla siivotuksi. Siisteydestä voi sitten nauttia vieraan lähdettyäkin.
Vieraita on ollut vaikka mistä, viimeksi Australiasta, Venäjältä ym. Kaikki on olleet tosi kivoja, kohteliaita ja kilttejä.

Nyt olen pitänyt olohuoneelle noin 30 e / yö -hintaa, lisähenkilö 15 e muistaakseni.
Työn ja saatavan rahan suhde on kohtuullinen. Pääsee ainakin ns. minimituntipalkalle.
Itse oon tarjonnut myös aamupalaa, koska se on mukava ajatus ja kivaa. Kylläkin aika pienen, vaikka kroissantin, hedelmän, kahvin ja mehun. Tässä kannattaa pitää kustannukset alhaalla. Usein tykkään laittaa vegaanista, kun syön sitä muutenkin. Aika monesti olen jättänyt lapun, jossa neuvotaan miten aamiaisjutut löytyvät jääkaapista ym. Kiva kun lappuina olen käyttänyt postikortteja, joissa on valokuva, jonka otin. On kiva jättää kaunis lappu :)

Myös verovähennykset kannattaa huomioida, kuitit siivoustarvikkeista, aamupaloista ja esim. täkeistä ja lakanoista talteen. Itse en ole tätä muistanut vielä.

No, tällaisia ajatuksia airbnb-vuokrauksesta, oletteko kokeilleet, aiotteko harkita?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä lintu?

Tää video on kyllä viime vuoden kesäkuulta. Videon kuvaaja heiluu ihan onnettomasti ja tietenkin puhuu päällekin. Mutta menköön. Kannattaa muuten lukea tähän lintuun liittyvä klassikkokirja.

Naamio

Lähetetty Windows Phonesta